:: مقاله مرتبط با : دوره دوم، شماره 5 , تابستان 1401

Explaining and evaluating the factor analysis of creative education models in bionic architecture workshop skill courses by optimizing the constructivist learning method.




نویسندگان :
دکتر علی بهنام والا1، شیلا شفیعیون2، محمود مراتی3، عرفان عفراوی4،


نویسندگان لاتین :
1، 2، 3، 4،
استادیار، گروه معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.1، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(مسئول)2، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.3، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.4
تعداد صفحات : 18
چکیده :

عناصر اساسی در برنامه ریزی درسی هر رشته ای ]منجمله معماری[، ساختار، محتوا و روش شناسی در حوزه مقولات «شناختی معطوف به برنامه ریزی آموزشي» است، چنان که در ساختار رشته، مهم مجموعه اطلاعات و حقایق نیست، بلکه «راه دقیق تفکّر درباره اطلاعات» و منجمله شيوه ها و مدل هاي آموزشي است. بسیاری از افراد، اطلاعات زیادی از رشته دارند، اما راه تفکّر درباره آن را نمی دانند و در واقع مدل آموزشي مشخصي را پيگيري نمي كنند. لذا بايد گفت كه در محتوای رشته ها و منجمله معماري، سه مساله مطرح است: مدل های یادگیری سازنده گرا در آموزش دروس مهارتی کارگاهی معماری بیونیک کدام است و ارزیابی موردی آن چه نتایجی را حاصل می کند؟ روش تحقیق «توصیفی- تحلیلی» و تحلیل و ارزیابی نظرات اساتید دانشگاهی براساس روش دلفی و با مصاحبه درباره روش های آموزش خلاقیت و روش بهینه طراحی کارگاهی سازنده-گرا بوده است. براین اساس 50 نفر از اساتید دانشگاهی مورد پرسش قرار گرفته و بعد مصاحبه نظرات ان ها در قالب تحلیل عاملی مورد بررسی قرار داده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در میان روش ها و مدل های آموزش خلاقیت در معماری بیونیک، روش «یادگیری سازنده گرا» به بیشینه توافق صاحبنظران براساس روش دلفی روبرو شده و لذا می توان گفت که آموزش کارگاهی با روش آموزش سازنده گرا موجب ارتقاء تفکر انتقادی و توانایی خلاق در حل مساله دانشجویان خواهد شد و شرکت در فعالیت های گروهی روش سازنده گرا تحت نظر و هدایت اساتید موجب دستیابی افراد به مجموعه ای حرفه ای از مهارت های مبتنی بر خلاقیت در معماری بیونیک برای نگاه به مساله و سپس حل مساله طراحی کارگاهی می شود.



چکیده انگلیسی :

The basic elements in the curriculum planning of any field [including architecture], structure, content and methodology are in the field of "cognitive oriented to educational planning" categories, as in the structure of the field, the collection of information and facts is not important. Rather, it is "a precise way of thinking about information" and includes educational methods and models. Many people have a lot of information about the field, but they don't know how to think about it, and they don't actually follow a specific educational model. Therefore, it should be said that in the content of disciplines, including architecture, there are three issues: what are the constructivist learning models in the teaching of bionic architecture workshop skill courses, and what are the results of case evaluation? The "descriptive-analytical" research method and the analysis and evaluation of university professors' opinions based on the Delphi method and with interviews about the methods of teaching creativity and the optimal method of designing a constructivist workshop. Therefore, 50 university professors were questioned and after the interview, their opinions were analyzed in the form of factor analysis. The findings of the research show that among the methods and models of teaching creativity in bionic architecture, the method of "constructivist learning" met the maximum agreement of experts based on the Delphi method, and therefore it can be said that workshop training with the method Constructivist education will improve students' critical thinking and creative ability to solve problems, and participating in constructivist group activities under the supervision and guidance of professors will make people acquire a professional set of skills based on Creativity in bionic architecture becomes a workshop to look at the problem and then solve the design problem.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : آفرینشگری، معماری بیونیک، آموزش معماری، دروس مهارتی، یادگیری سازنده گرا.
کلمات کلیدی انگلیسی: creativity, bionic architecture, architecture education, skill courses, constructivist learning.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 1068
تعداد دانلود فایل : 85

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید