:: مقاله مرتبط با : دوره دوم، ویژه نامه شماره 7 , زمستان 1401

Investigating the Expression of Nature in Cinema and Architecture with an Emphasis on the Works of Abbas Kiarostami with ZMET Technique




نویسندگان :
سعید محمدی عزیزآبادی1، دکتر کورش مؤمنی2، دکتر محمد دیده بان3،


نویسندگان لاتین :
Saeeid Mohamadi Azizabadi1، Kourosh Momeni2، Mohammad Didehban3،
کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی ‌شاپور دزفول، دزفول، ایران.1، دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران.(مسئول)2، استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران.3
تعداد صفحات : 26
چکیده :

پژوهشگر در این پژوهش به دنبال بررسی الگوهای مشترک میان سینما و معماری و چگونگی بیان طبیعت در سینما و معماری و درنهایت میزان تاثیرگزاری آثار یک کارگردان بر الگوهای معماری می‌باشد. از این رو با توجه به رویکرد مد‌‌نظر، مجموعه آثار ساخته شده توسط عباس کیارستمی، فیلم ساز طبیعت گرا به عنوان نمونه موردی انتخاب گردیده است استفاده از ایده های ترسیمی دانشجویان معماری موجب فهم درستی از اندیشه های آن ها نسبت به آثار کیارستمی می گردد. هدف از این پژوهش تثبیت مصداق های موجود در آثار کیارستمی به کمک دیگر دانشجویان معماری است، به این صورت که دیدگاه های مطرح شده را در سناریوی روایت گونه طراحی یک موزه به کار گیرند، بنابراین بنا دارد با استفاده از روش زیمت و ارائه تمامی آثار کیارستمی به دانشجویان و دریافت تداعیات ذهنی آن ها در فرآیند طراحی مبتنی بر الگوگیری از طبیعت به نتیجه مطلوب تر رسیده و درواقع به کمک خوانش ذهنی دیگر دانشجویان به کیفیت ایده ال تری از نتایج برسد. این تحقیق از بعد نتیجه به صورت کاربردی بوده و از نوع پژوهش میدانی می باشد و می توان خروجی آن را کیفی دانست که منجر به دستیابی به نقشه ذهنی دانشجویان معماری می گردد. مطابق نتایج و تحلیل های پژوهش، معماران و دانشجویان معماری در الگوگیری از سینما در فرآیند طراحی معماری، بیشتر در مرحله ایده یابی از آن بهره گرفته اند. همچنین نقشه اجماعی به دست آمده بیانگر آن است که الهام گیری از طبیعت به میزان 26 درصد در تحلیل معنایی دانشجویان از ویژگی های موضوع طرح، بهره گیری از الگوی فرمی و هندسی به میزان 21 درصد و اثرگذاری در مرحله شکل گیری ایده و ایده یابی نیز به میزان 36 درصد در قیاس با دیگر اسکیس های طراحی شده داشته است. بنابراین توجه آتلیه های معماری و نیز بهره گیری از الگوهای موجود در سینما طی این فرآیند حائز اهمیت است. انتظار می‌رود که نتایج احتمالی نشان ‌دهد عباس کیارستمی در برخی از آثار خود طبیعت را با استفاده از روش هایی همچون روایت مارپیچی، نبودن پرسپکتیو، تکرار، تقارن، غیبت مولف، واقع گرایی، توجه به طبیعت، به گونه ای قابل درک برای انسان به تصویر کشانده است و تفکر وی به مخاطب القا شده است و این نتیجه در معماری نیز می تواند با الگوهای متناسب با خود ارائه گردد.



چکیده انگلیسی :

In this research, the researcher seeks to investigate the common patterns between cinema and architecture and how nature is expressed in cinema and architecture, and finally the extent of the influence of a director's works on architectural patterns. Therefore, according to the considered approach, the collection of works made by Abbas Kiarostami, a naturalistic filmmaker, has been selected as a case example. Works by Kiarostami. The purpose of this research is to establish the examples in Kiarostami's works with the help of other architecture students, in such a way that they apply the views raised in the narrative scenario of designing a museum, so it is based on using the cement method and presenting of all Kiarostami's works to the students and receiving their mental associations in the design process based on modeling from nature has reached a more favorable result and in fact, with the help of other students' mental reading, it has reached a more ideal quality of the results. From the aspect of the result, this research is applied and it is a type of field research, and its output can be considered qualitative, which leads to the achievement of the mental map of architecture students. According to the results and analysis of the research, architects and architecture students have used cinema as a model in the architectural design process, mostly in the idea generation stage. Also, the obtained consensus map shows that inspiration from nature is 26% in the students' semantic analysis of the features of the design, use of formal and geometric patterns is 21%, and the effect is on the formation stage. Idea and idea generation also has 36% in comparison with other designed sketches. Therefore, it is important to pay attention to the architectural studios and also use the patterns in the cinema during this process. It is expected that the possible results show that Abbas Kiarostami in some of his works uses methods such as spiral narration, lack of perspective, repetition, symmetry, absence of the author, realism, attention to nature, in a way that is understandable for Man has been depicted and his thinking has been induced to the audience, and this result can also be presented in architecture with appropriate patterns.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : سینما و معماری، موزه، عباس‌کیارستمی، زیمت (ZMET).
کلمات کلیدی انگلیسی: CINEMA and ARCHITECTURE, MEUSUM, ABBAS KIAROSTAMI, ZMET.
مراجع :
1. اِسلین، مارتین (1361) نمایش چیست. مترجم: شیرین تعاونی. تهران: انتشارات آگاه. 2. اِسلین، مارتین (1393) دنیای درام. مترجم: محمد شهبا. تهران: انتشارات هرمس. 3. افشار مهاجر، کامران (1392) گرافیک و تبلیغات چاپی در رسانه ها. تهران: انشارات سمت. 4. پنز، فرانسوا و تامس، مورین (1381) سینما و معماری. مترجم: شهرام جعفری نژاد. تهران: انتشارات سروش. 5. داداشی، مهدی و احسانی، زهرا (1394) مقایسه عنصر حرکت در سینما و معماری. تهران: همایش بین المللی معماری عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم. 6. داوری، احمدرضا (1389) اصول کادربندی. قم: انتشارات دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر. 7. شیخ مهدی، علی. (1382) زیبایی شناسی و سینما:حرکت در قاب؛ بررسی حرکت در تصویر سینمایی(رویکرد فلسفی هنری). تهران: نشریه فارابی. شماره 49. 8. قهرمانی، محمد باقر و پیراوی ونک، مرضیه و مظاهریان، حامد و صیاد، علیرضا. (1393) کالبد متحرک ناظر و شکل گیری سکانس های فضایی در معماری سینماتیک. نشریه هنرهای زیبا، .27-36 9. مارنر، ترنس سنت جان (1361) تکنیک کارگردانی سینما. مترجم: اکبر گلرنگ. تهران: نشر نشانه. 10. نیکولز، بیل (1378) ساختگرایی، نشانه شناسی، سینما. مترجم: عالء الدین طباطبایی. تهران:انتشارات هرمس. 11. احمدی، بابک (1371) از نشانه های تصویری تا متن. تهران: انتشارات مرکز. 12. آوینی، سید مرتضی (1380) حکمت سینما. تهران: انتشارات فرهنگ و هنر دینی. 13. چندلر، دانیل (1394) مبانی نشانه شناسی. مترجم: مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر. 14. حبیبی، سید محسن (1382) چگونگی الگوپذیری و تجدید سازمان استخوانبندی محله. هنرهای زیبا، (13). 15. خاکزند، مهدی و احمدی، امیراحمد (1386) نگاهی اجمالی به رویکرد میان طبیعت و معماری. باغ نظر، 4(8). 16. سامه، رضا (1394) زبان الگو، سرمشق طراحی: تجربه طراحی بر پایه آموزههای بومی. قزوین: انتشارات جهاد دانشگاهی. 17. غربا، ندا و طبیبیان، منوچهر (1396) تدوین مدل کاربردی تبیین ساختار ذهنی نقشه های شناختی مردم از طریق تحلیلهای ریخت شناختی فضایی بافتهای شهری موجود، نمونه موردی: بافت تاریخی شهر کرمان. باغ نظر، 14(54). 18. فلاحت، محمدصادق و شهیدی، صمد (1389) تحوالت مفهوم طبیعت و نقش آن در شکلگیری فضای معماری. هنرهای زیبا، 2(42). 19. فیضی، محسن و علیپور، لیال. (1393) نقش آموزش طراحی معماری در کیفیت بهرهگیری از منابع الهام طراحی. پنجمین همایش آموزش معماری، دانشگاه تهران. 20. فیضی، محسن؛ علیپور، لیلی و محمدمرادی، اصغر. (1396) آفرینش معماری به روش قیاس با طبیعت. مطالعات معماری ایران، 6(11). 21. لیلیان، محمدرضا؛ عابدی، مهدیه؛ بقایی، پرهام و بهرامی، مریم. (1396) نظریه ها و روش های طراحی و معماری. چاپ دوم، تهران: انتشارات آزاد پیما. 22. مرتضوی، لیال و شیخینژاد، فاطمه. (1396) بازنمایی محتوا و ساختار ذهن انسان: مبانی نظری و فرآیند اجرایی نقشه شناختی. روششناسی علوم انسانی، 23(91). 23. Andrews, Dudley. (1976) the Major Film Theories, an Introduction. Oxford: 24. Arnheim, Rudolf. (1958) Film as Art. London: Faber & Faber. 25. Bruno, Giuliana. (2002) Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and 26. Danesi, Marcel. (2002) Understanding Media Semiotics, London: Bloomsbury 27. Eco, Umberto. (1976) A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University 28. Janser, Andres. (1995) only film can make the new architecture intelligible!' 29. Koeck, R, & Roberts, L. (2010) The city and the moving image urban 30. Kronenburg, R. (2010) the city and the moving image urban projections. 31. Penz, François. (1995) Architecture in the films of Jacques Tati. Cambridge 32. Schleier, Merrill. (2009) Skyscraper Cinema. London: University of Minnesota 33. Strong, Judith. (2010) Theatre Buildings a Design Guide. Abingdon: Routledge. 34. Vaillant, Odile. (1995) Architecture, cinema and poetics. Cambridge 35. Vidler, Anthony. (2000) Warped Space: Art, Architecture, and Anxiety in 36. Weihsman, Helmut. (1995) Charting the genre of the 'city film', 1900-1930.
تعداد بازدید از مقاله : 449
تعداد دانلود فایل : 84

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید