:: مقاله مرتبط با : ,

Evaluation of nature-based semiotics education in promoting the creativity of architectural design with problem solving process through TRIZ technique; Case study: basic skill courses




نویسندگان :
محسن محمدپور توتونسیز1، دکتر سیروس باور2، دکتر سعید پیری3، دکتر ندا ضیابخش4،


نویسندگان لاتین :
mohsen mohamadpour1، siros bavar2، saeeid piri3، neda ziabakhsh4،
پژوهشگر دکتری معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.1، دانشیار، گروه معماری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.(مسئول)2، استادیار، گروه معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.3، استادیار، گروه معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.(مسئول)4
تعداد صفحات : 21
چکیده :

همه بناها و معماری آن، كم وبيش بر معنايي دلالت دارند. هر بنايي معنايي خاص را در ذهن بيننده تداعي مي‌كند ک همبتنی بر دانش نشانه شناسی است. همچنین طبیعت مشحون از جلوه های نمادین و نشانه شناختی است که قابلیت کاربرد در دروس پایه طراحی معماری را دارد. ازسویی دیگر، «آلتشولر» تریز را تحت عنوان «فن‌آوری خلاقیت و نوآوری» می‌داند که می‌توان آن را علم «خلاقیت شناسی» دانست. جامعه آماری تحقیق اساتید دانشگاهی دانشگاه برتر کشور و حجم نمونه با استفاده از فرمول مورگان برای اعتبار تحقیق، 150 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سنجش خلاقیت تورنس و عابدی (2018) و پرسشنامه محقق ساخته فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ استفاده گردید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای ارتباط معنادار آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیت در دروس پایه معماری و فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ بترتيب 873/0 و 905/0 بدست آمد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و ارتقاء خلاقیت دانشجویان از دید کارشناسان و خبرگان دانشگاهی با فرآیند حل مسئله از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین نتیجه حاصل شد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسئله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی‌داری دارد که با عنایت به بتای محاسبه شده رابطه آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسئله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ تایید می شود. همچنین در پایان راهکارهایی جهت ارتقا کاربست دانش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و الگوهای طبیعی در ارتقا میزان خلاقیت دانشجویان مورد اشاره قرار گرفته است.



چکیده انگلیسی :

All its buildings and architecture more or less indicate a meaning. Each building evokes a special meaning in the viewer's mind, which is consistent with the knowledge of semiotics. Also, nature is full of symbolic and semiotic effects that can be used in the basic courses of architectural design. On the other hand, "Altschuller" considers the science under the title of "technology of creativity and innovation", which can be considered as the science of "creativity". The statistical research population of academic professors of the country's top universities and the sample size using Morgan's formula for the validity of the research was calculated to be 150 people who were randomly selected. Also, Torrance and Abedi's (2018) standard questionnaire for measuring creativity and the researcher-made questionnaire of the problem solving process through the TRIZ technique were used to collect information, and their reliability was verified through Cronbach's alpha for the meaningful connection of nature-based semiotics education in promotion. Creativity in basic courses of architecture and problem solving process through TRIZ technique was obtained as 0.873 and 0.905 respectively. A simple linear regression test was used to analyze the collected data and the results of the research showed that there is a significant relationship between nature-based semiotics education and enhancing students' creativity from the perspective of academic experts and problem solving process through the TRIZ technique. There is. And it was also concluded that there is a significant relationship between nature-based semiotics education and the selection of problem-solving tools (Rando sketches and mock-ups) through the TRIZ technique, and according to the calculated beta, the relationship between nature-based semiotics education and Problem solving tools (Rando sketches and mock-ups) are confirmed through the TRIZ technique. Also, at the end, solutions to improve the application of semiotic knowledge based on nature and natural patterns in improving students' creativity have been mentioned.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : خلاقیت، نشانه شناسی، آموزش معماری، فرآیند حل مسئله، تکنیک TRIZ
کلمات کلیدی انگلیسی: creativity, semiotics, architecture education, problem solving process, TRIZ technique
مراجع :
1. آلتشولر، ج. (1392) «40 اصل، شاه کلیدهای تریز برای نو آوری». ترجمه محمد حسین سلیمی، تهران: نشر رسا. 2. برودبنت، ج. (1380) راهنمایی ساده در باب نظریه نشانه ها در معماری. فصلنامه معماری ایران (ما)، 3-4. 3. بنه ولو، لئوناردو (1377) تاریخ معماری مدرن، جنبش مدرن تا پایان جنگ جهانی دوم، ترجمه حسن نیر احمدی، تهران: نشر مهندسین مشاور نیرسان. 4. بنه ولو، لئوناردو (1386) تاریخ معماری مدرن، تهران: انتشارات دانشگاه تهران 5. ترابی، علی (1383) آموزش در مدیریت شهری: اولویت ها و موانع، شهرداریها، سال پنجم، شماره 60. 6. ترابي، زهزه و سيد غلامرضا اسلامي (1392) آموزش خلاق، هويت شهر، شماره 14. 7. جان ترنینکو، آ. و بوریس، ز. (1388) «نوآوری نظام یافته تریز». ترجمه مصطفی جعفری، امیر حسین فهیمی، رضا مورعی و سیدحسین اصولی، تهران: نشر رسا. 8. حجت، عیسی (1382) آموزش معماری و بی ارزشی ارزشها، هنرهای زیبا، شماره 14. 9. حجت، عیسی (1383) آموزش خلّاق- تجربه 1381، هنرهای زیبا، شماره 18. 10. حسینی، افضل السادات (1378) ماهیت خلّاقیت و شیوه های پرورش آن، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی. 11. حسینی، افضل السادات (1385) الگوی رشد خلّاقیت و کارایی آن در یاجاد مهارت تدریس خلّاق در معلمان ابتدایی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 15، سال پنجم. 12. حقیقی و دیگران (1382) مقایسه ترکیبهای نه گانه هوش و خلّاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان سال اول دبیرستانهای اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 13. خلیلی شورینی، س. (1376). «تئوریهای رهبری سازمانی و کاربرد آنها در نظام مدیریت ایران». تهران: نشر قائم. 14. دباغ، امیر مسعود (1390) تأثیر معماری متأخر غرب بر معماری معاصر ایران از منظر نشانه شناسی، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران. 15. دباغ، امیر مسعود و مختاباد امرئی، مصطفی (1390) تأويل معمارى پسامدرن از منظر نشانه شناسى، نشریة هویت شهر، شماره نهم، سال پنجم، پاییز و زمستان، صص 72-59. 16. روشن، محبوبه و شیبانی، مهدی (1394) نشانه شناسی و معنایابی مفاهیم عرفان شناختی در معماری و شهرسازی با تلفیق «عرفان اسلامی و رمزگان امبرتو اکو»؛ مورد پژوهی: معماری صفوی مکتب اصفهان، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 38، بهار، صص 172-151. 17. سجودی، فرزان (1390الف) نشانه شناسی: نظریه و عمل- مجموعه مقالات، چاپ دوم، تهران: نشر علم. 18. سجودی، فرزان (1390ب) نشانه شناسی فرهنگی، چاپ اول، تهران: نشر علم. 19. عارفی، محبوبه (1384)، برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی، انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول، تهران 20. محمودی نژاد، هادی (1393) تبييين مدلهاي آموزش خلاقيت در معماري زيست مبنا، رساله دكتري معماري، هنرهای زیبا، شماره 29، بهار 1386. 21. محمودی، امیر سعید (1378) آموزش روند طراحی معماری، نشریه هنرهای زیبا، شماره 4 و 5. 22. محمودی، امیر سعید (1381) چالش های آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12. 23. محمودی، امیر سعید (1382)، مروری بر مقوله تحقیق و روش های های متداول آن در معماری، مجله آبادی، شماره 4. 24. منصوریان، ع. (1391). «مهندسی خلاقیت تریز». تهران: نشر رسا. 25. منصوریان، علی رضا (1385) مهندسی خلّاقيت بيونيکی، فصلنامه علوم خلّاقیت شناسی و حل مسئله ابداعی، تهران. 26. Collins et Al (2004) Design and Nature II, WIT press. 27. Forty, Adrian (2000) Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture, Thames and Hudson, London. 28. Geoffory, Thomas (1999), Recent Development in higher and continuing education in the united kingdom : Toward learning age, The journal university continuing education association, vol 63 29. Hersey, P. & Blanchard, K. (2003). “Management of organizational Behavior”. (7th Ed) .Englewood Cliffs، NJ: Prentice Hall. 30. Hershberger, Robert (1999) Architectural Programming and Predesign Manager, New York: McGraw Hill. 31. King, Kiras; Frick, Theodore (April 1999); Transforming Education Case studies in System Thinking. Paper presented At Annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada 32. Koestler, Arthur (1964) the Act of Creation, New York: Macmillan. 33. Presley, L. (2006). “Social Epistemology in library and information science”. Retrieved June 25, 2011, from: http://laurenpressley.com/ papers/selis.pdf
تعداد بازدید از مقاله : 3356
تعداد دانلود فایل : 174

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید