:: مقاله مرتبط با : دوره سوم، ویژه نامه شماره 10 , پاییز 1402

Creating identity and meaning in school architecture with an emphasis on biophilic green schools




نویسندگان :
دکتر سیده صدیقه عسگری1، سیده سلطنت عسگری2،


نویسندگان لاتین :
Seyedah Sediqeh Asgari1، Seyedeh Saltanat Asgari2،
دکترای برنامه درسی و پژوهشگر مطالعات معماری، تورنتو، کانادا.(مسئول)1، کارشناس ارشد برنامه درسی، مدرس رشته حسابداری، تهران، ایران.(مسئول)2
تعداد صفحات : 21
چکیده :

«طراحی محیط» اصلی‌ترین عمل و هدف در رشته معماری می‌باشد. معماری مدرسه، ترکیب کمی و کیفی تفکر در جهت برنامه‌ریزی و ساخت یک فضا و مکان برای فعالیت آموزشی در دوره سنی خاص است. پیشرفت انسان به علت ایجاد تغییر و تحول در همه زمینه‌ها است، یادگیری نیز شامل این موضوع می‌شود. یکی از آیتم‌های مهم در طراحی محیط میزان سبزیت محیط است که نظریه‌های بایوفیلی و روانشناسی محیط در آن تاثیر دارد که مدارس سبز از مهمترین آن ها هستند. مسئولیت زیست‌محیطی در مدرسه منجر به پیدایش انواع معیارهای برای مدیریت سهم مدارس سبز در زمینه پایداری شده‌است. يك فضاي معماري نظیر مدرسه، نشان دهنده برخي خصوصيات فرهنگي ـ قومي است كه افكار، عقايد، خواسته‌ها و رفتارهاي فردي و اجتماعي را نشان مي‌دهد. امروزه برخلاف گذشته، بسياري از روابط و علائق فرهنگي و معنوي بين انسان و فضاي زندگي او كاهش يافته است و به تبع آن، بين فرد و فضاي آموزشی او نیز رابطه‌اي كمابيش مصنوعي ایجاد شده است. این مقاله، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین برخی از معانی نهفته در معماری مدارس و تأثیر آن بر جامعه انسانی حاضر در آن بنا پرداخته است. یافته های مطالعه، نشان می دهد بسیاری از معانی عمیق و فلسفه ارزشمند معماری، در ساخت بنای مدارس، در دوره معاصر ایران، مورد غفلت واقع شده است و احیای مجدد آن ها می تواند منجر به احساس هویت، تعلق مکان، رفتارهای اجتماعی و تقویت قوه انتزاع و خلاقیت افراد حاضر در مدرسه، خصوصاً، دانش آموزان گردد. همچنین معیارهای پایداری براساس سودمندی آن‌ها برای قادر ساختن الگوهایی معنادار بین مدارس انتخاب می‌شوند. توسعه و اعتبار معیارهای پایداری برای مدرسه سبز ممکن است با افزایش ظرفیت برای مدیریت معیارهای موثر، بهبود شناسایی برند، تسهیل الگوبرداری، و کاهش تکرار تلاش‌ها در جامعه سبز کمک کند.



چکیده انگلیسی :

"Environment design" is the main practice and goal in the field of architecture. School architecture is a quantitative and qualitative combination of thinking in the direction of planning and building a space and place for educational activities in a specific age period. Human progress is due to change and transformation in all fields, learning is also included in this issue. One of the important items in the design of the environment is the level of greenness of the environment, which is influenced by the theories of biophilia and environmental psychology, and green schools are one of the most important of them. Environmental responsibility in the school has led to the emergence of various criteria to manage the contribution of green schools in the field of sustainability. An architectural space such as a school shows some cultural-ethnic characteristics that show individual and social thoughts, opinions, desires and behaviors. Today, unlike the past, many of the cultural and spiritual relationships and interests between man and his living space have decreased, and as a result, a more or less artificial relationship has been created between a person and his educational space. This article, using the descriptive-analytical method, explains some of the meanings hidden in the architecture of schools and its effect on the human society present in that building. The findings of the study show that many deep meanings and valuable philosophy of architecture have been neglected in the construction of school buildings in the contemporary period of Iran, and their revival can lead to a sense of identity, belonging to a place, social behaviors and strengthening the abstraction and creativity of people in school, especially students. Also, sustainability criteria are chosen based on their usefulness to enable meaningful patterns between schools. The development and validation of sustainability metrics for the green school may help by increasing capacity to manage effective metrics, improve brand recognition, facilitate role modeling, and reduce duplication of effort in the green community.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : بایوفیلی، مدرسه، معنا، مدارس سبز.
کلمات کلیدی انگلیسی: biophilia, school, meaning, green schools.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 330
تعداد دانلود فایل : 70

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید