:: مقاله مرتبط با : دوره دوم، شماره 5 , تابستان 1401

Probionic epistemology and technical innovation in biodiversity affected by biomimetic in architecture




نویسندگان :
دکتر امیر فرج الهی راد1، دکتر مهدی رییسی نافچی2، پژمان مصلحی3، مانا پیوندی4،


نویسندگان لاتین :
1، 2، 3، 4،
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.1، استادیار گروه مطالعات معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.2، پژوهشگر دکتری معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.(مسئول)3، کارشناس ارشد معماری و پژوهشگر مطالعات معماری4
تعداد صفحات : 20
چکیده :

پروبیونیک، اصطلاحی است که برای اشاره به محصولاتی که بیونیک یا بیومیتیک نیستند، استفاده می شود. شاید به این علت است که ملاحظات بازاریابی به این حوزه ها نفوذ کرده است. با تحقیق در منابع اینترنتی و اطلاعات جمع اوری شده در طول سه دهه، به نظر می رسد که واژه بیونیک به عنوان یک ابزار بازاریابی برای محصولات پروبیونیک مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه ایده های بیونیک و اصطلاحات گیج کننده مرتبط با آن ها در مورد تحقیق، طراحی و بازاریابی مورد بحث قرار می گیرد. معنای امروزیِ بیونیک یا بیومیمتیک به دوره ای بین سال های1800 و 1925 و طرفداران آن «الساندرو وولتا» (باتری الکتریکی)، «اتو لیلیتنتل» (دستگاه پرنده) و «رایول فرانسی» (مفاهیم) می پردازد که تقریباً در سال 1960 توسط «فورستر و مک کولاخ» دوباره ابداع شد. اصطلاح پروبیونیک یادآور اصطلاح «متاثر از زیست و طبیعت» است؛ اصطلاحی که همه چیز را از بیونیک تا طراحی مد دربرمی گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اکثر محصولاتی که با عنوان محصولات پروبیونیک شناخته می شوند، تنها تظاهر به داشتن چنین اصل و کاربردی می کنند که در باطن چنین نیست و برای این نوع محصولات، اصطلاح «شبه بیوممتیک» استفاده می شود. درحالی که بیونیک ممکن است یکی از مهمترین مشارکت کنندگان در زمینه راه حل های جدید فناوری های مبتنی بر طبیعت و نوآوری ها باشد، به این ترتیب که به برخی از مهم ترین مشکلات بشریت می پردازد.



چکیده انگلیسی :

Probionic is a term used to refer to products that are not bionic or biomimetic. Maybe it is because marketing considerations have penetrated these areas. By researching internet sources and information collected over three decades, it seems that the word bionic is used as a marketing tool for probionic products. The history of bionic ideas and the confusing terminology associated with them (the term bionic was coined in 1901) is discussed in research, design, and marketing. The modern meaning of bionic or biomimetic refers to the period between 1800 and 1925 and its proponents Alessandro Volta (electric battery), "Otto Lilienthal" (flying device) and France (concepts). It was reinvented by Forrester and McCulloch around 1960. In Iran, this issue has expanded in the research. The term biomimetic is reminiscent of the term inspired by life; A term that includes everything from bionics to fashion design. However, most of the products that are known as biomimetic products only pretend to have such a principle and application, which is not the case in reality. For this type of products, the term pseudo-biomimetic or probionic is used. The findings of the research show that bionics may be one of the most important contributors in the field of new solutions of nature-based technologies and innovations, thus addressing some of the most important problems of humanity.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : تنوع زیستی، معماری بیونیک، پروبیونیک، بیومیمتیک در معماری.
کلمات کلیدی انگلیسی: biodiversity, bionic architecture, probionics, biomimetic in architecture.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 738
تعداد دانلود فایل : 71

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید