:: مقاله مرتبط با : دوره اول، شماره 1 , تابستان 1400

Analysis of organism in biology and aesthetics of biomimetic architecture from the point of view of Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling




نویسندگان :
دکتر کوروش عطاریان1، دکتر علیرضا صادقی2، مرتضی کمری بیدکرپه3، مهدی کمری بیدکرپه4،


نویسندگان لاتین :
1، 2، 3، 4،
استادیار گروه معماری، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، اهواز، ایران.(مسئول)1، دانشیار گروه طراحی شهری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.2، کارشناس ارشد معماری و عضو اندیشکده بیونیک و فناوری.3، کارشناس ارشد معماری و عضو اندیشکده بیونیک و فناوری.4
تعداد صفحات : 21
چکیده :

در دانش معماری بیومیمتیک، دانشمندان با مبادلات بین رشته ای دانش و مفاهیمی که شامل اصول کاربردی در سیستم های پیچیده موجودات زنده، ساختمان ها و سایبرنتیک هستند، به چالش کشیده می شوند؛ مفهومی که در زیست شناسی و همچنین در معماری و مهندسی استفاده می شود، مفهوم «ارگانیسم» است. با وجود نشان دادن سطح سلسله مراتبی اولیه که در آن شکل و عملکرد مورفولوژیکی در تعامل هستند، ارگانیسم فردی به عنوان یک واحد کاربردی، در زیست شناسی مدرن به طور فزاینده ای نادیده گرفته شده است که روند مشابهی در معماری مدرن معاصر جهان قابل تشخیص است. این مقاله این پرسش را مطرح می کند که چگونه اصطلاح ارگانیسم و عملکرد آن در گفتمان معماری می تواند به عنوان مفهومی واحد در پژوهش بیومیمتیک بین رشته ای قابل درک و استفاده باشد. یافته های تحقیق نشان از آن دارد که درحالی که در زیست شناسی، اُرگانیسم یک مفهوم به خوبی تعریف شده برای نشان دادن ساختار موجودات زنده است؛ در مفهوم معماری به عنوان یک مدل یا «توپوس» عمل می کند، یعنی یک فرم معنایی معمول که عمدتاً قابل پذیرش است، اما هنوز در تصمیم-گیری های معماری و مورفولوژی کاربرد واضحی ندارد. در این میان، تمرکز اصلی بر استفاده از ارگانیسم در گفتمان معماری رمانتیک آلمانی و زیبایی شناسی هگلی معماری در طرح های معماری می باشد و مشخص می شود که اصطلاح علمی ارگانیسم می تواند به یک مدل برای طراحی ساختمان های معاصر قلمداد شود.



چکیده انگلیسی :

In the knowledge of biomimetic architecture, scientists are challenged with interdisciplinary exchanges of knowledge and concepts that include practical principles in complex systems of living organisms, buildings, and cybernetics; the concept that is used in biology as well as in architecture and engineering is the concept of "organism". Despite showing the primary hierarchical level at which morphological form and function interact, the individual organism as a functional unit has been increasingly neglected in modern biology, a similar trend in contemporary modern architecture. The world is recognizable. This article raises the question of how the term organism and its function in architectural discourse can be understood and used as a single concept in interdisciplinary biomimetic research. Research findings show that while in biology, organism is a well-defined concept to show the structure of living organisms; in the concept of architecture, it acts as a model or "topos", that is, a common semantic form that is mostly acceptable, but still has no clear application in architectural and morphological decisions. Meanwhile, the main focus is on the use of organism in the discourse of German romantic architecture and Hegelian aesthetics of architecture in architectural designs, and it is clear that the scientific term organism can be a model for designing contemporary buildings be considered.



موضوع : معماری
کلمات کلیدی : اًرگانیسم، زیبایی شناسی رمانتیک آلمانی، معماری بیومیتیک، شلینگ.
کلمات کلیدی انگلیسی: organicism, German romantic aesthetics, biometic architecture, Schelling.
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 1011
تعداد دانلود فایل : 90

سایر شماره ها

دوره بهار 1403 (شماره 12) دوره زمستان 1402 (شماره 11) دوره پاییز 1402 (شماره 10) دوره تابستان 1402 (شماره 9) دوره بهار 1402 (شماره 8) دوره زمستان 1401 (شماره 7) دوره پاییز 1401 (شماره 6) دوره تابستان 1401 (شماره 5) دوره بهار 1401 (شماره 4) دوره زمستان 1400 (شماره 3) دوره پاییز 1400 (شماره 2) دوره تابستان 1400 (شماره 1)

مقالات پر بازدید